Fake!

with Geen reacties

Na de verkiezing van Donald Trump tot president van Amerika ligt Facebook weer zwaar onder vuur. Uit onderzoek van Buzzfeed blijkt dat in de laatste drie maanden van de campagne gebruikers veel vaker fake berichten deelden dan berichten van gerenommeerde nieuwssites.

Daarbij werd er op fictieve berichten ook vaker gereageerd. De reactie van Facebook-baas Zuckerberg, op de suggestie dat nepnieuws de verkiezingen zou hebben beïnvloed, was er één die we hadden kunnen verwachten. Het fake nieuws was niet zo groot, had weinig invloed, etc.etc. Het is dan ook bijzonder om te zien dat medewerkers van het bedrijf het daar niet mee eens zijn en ten strijde trekken tegen hun directeur.

Het kan ieder bedrijf overkomen

Maar niet alleen de Amerikaanse verkiezingen kampen met nepberichten, het kan ieder bedrijf overkomen. Het zal niet de eerste keer zijn dat de omgeving het wellicht niet eens is met een project dat ergens gebouwd wordt. Een verkeerd verslag van bijvoorbeeld een bewonersbijeenkomst kan dan behoorlijk pijnlijk zijn. Reden te meer dus om als bedrijf zelf actief te zijn op de verschillende sociale media.

Je voorkomt hier mee niet dat iemand nep berichten plaatst, maar, als je monitoring klopt, heb je het wel veel eerder in de gaten. En dus kun je er op acteren en tegen ageren. Je zorgt er gelijk voor dat je aanspreekbaar bent en open staat voor de dialoog.

Immers, actief zijn betekent niet alleen zenden, maar ook open staan voor vragen en suggesties.

Hoe voorkom je dat jezelf in nep nieuws trapt?

Er is natuurlijk de Hoax-wijzer, waar je een lijst van tientallen sites kunt vinden die nep nieuws verspreiden. Daarnaast moet je natuurlijk verder kijken dan alleen de kop, controleer de bron en de auteur (wat schrijven zij nog meer) en check ook de datum! Niet zelden wordt een oud artikel relevant gemaakt. Zo zou Ford haar productie verhuizen van Mexico naar Ohio, omdat Trump president was geworden. Maar het artikel stamt uit augustus 2015 en dan had Ford wel een heel voorspellende gave.

En De Speld, die kennen we inmiddels allemaal toch wel?

Deze column werd gepubliceerd @Cobouw op 1 december 2016