Like-book, love-book… angry-book

with Geen reacties

Het kan je bijna niet zijn ontgaan, Facebook heeft een grote verandering ondergaan! Eerst kon je namelijk alleen een post ‘liken’ en nu kun je er veel meer emotie aan toevoegen zonder direct een reactie te plaatsen.

Vanaf nu kunnen we kiezen uit een like, love, haha, wow, sad en angry. Allemaal leuk, maar wat betekent dit nu voor de beheerders van bedrijfspagina’s? Facebook is daar nu nog heel duidelijk over; nu tellen de buttons nog allemaal als de eerdere like, maar ze introduceren deze buttons natuurlijk wel met een reden:

“Over time we hope to learn how the different reactions should be weighted differently by News Feed to do a better job of showing everyone the stories they most want to see.”

Engagement

De verwachting is dan ook dat Facebook in de toekomst de timeline van gebruikers zal gaan stroomlijnen op basis van de engagement die gebruikers geven op een bepaalde post. Dus als je vaker ‘angry’ gebruikt dan ‘like’ zul je waarschijnlijk meer posts met dat type reactie gaan zien.

Het wordt dus nog belangrijker om vooraf na te denken over je berichten en welke reactie je hoopt te krijgen. Het betekent namelijk niet dat je ‘angry’ ook negatief moet uitleggen! Bij een bericht van Wakker Dier over de plofkip is angry misschien wel de emoji om te zeggen dat je je ook boos maakt. En dat was ook de intentie van het bericht.

Contentstrategie en analyse

Voor de beheerders van bedrijfspagina’s betekent deze ontwikkeling dat men meer werk moet maken van de contentstrategie en de analyse. Nog te vaak zie ik simpele tellingen van aantal fans/volgers, aantal likes en aantal reacties die gemeten worden en dat is het dan. Nu zul je dus duiding moeten geven aan je KPI’s. Als Wakker Dier tien keer like en duizend keer angry meet op een post, is dat wellicht juist heel goede content voor hen.

Het professioneel aanpakken van de social media, en dus ook Facebook, was al belangrijk, maar deze toevoeging aan de like-button maakt de impact op je merk alleen maar groter.

Deze column werd gepubliceerd op Cobouw.nl op 2 maart 2016.