Als creative Marketing en Communicatie Manager probeer ik natuurlijk mijn werk zichtbaar en herkenbaar te maken. Dat is niet altijd eenvoudig. Het bouwen van je portfolio vraagt niet alleen veel aandacht, niet alles is direct aan je eigen creativiteit of inzet te relateren zonder je team en de partners met wie je werkt te kort te doen. Daarnaast is niet alles direct voor de buitenwereld zichtbaar. Hieronder tref je een onvolledig overzicht aan van werk in het verleden.

Mijn werk:

BAM Bouw en Techniek; 2011-2017

Mijn werk bij BAM is erg zichtbaar geweest. Op de pagina ” De Man presenteert” tref een aantal presentaties die ik op vele nationale en een enkel internationaal podium heb mogen geven. Ook schreef ik namens BAM samen met Jaap van Zessen, Social Media analist bij Buzzcapture, mee aan het vijfde hoofdstuk het boek ‘Online reputatiemanagement’ van Alex van Leeuwen. Meer publicaties vind je ook op mijn LinkedIn.
De aanleiding voor al deze aandacht vormde de compleet nieuwe corporate communicatie strategie, geënt op ‘Thought Leadership’ en ‘Employee Advocacy’ die ik voor BAM bedacht, ontwikkelde en implementeerde. Ook zette ik hier de digitale transitie in door o.a. Google Glass, beacons en Microsoft Hololens in de bouwwereld te introduceren en de organisatie anders naar hun eigen proces en product te laten kijken. Met deze strategie zette ik digitale communicatie in een pure B2B omgeving echt vernieuwend op de kaart.

Optima Mobilteitsadvies en beheer; 2011-2013

Van november 2011 tot en met maart 2013 heb ik Optima Mobiliteitsadvies en Beheer begeleid met het ontwikkelen en implementeren van de nieuwe huisstijl. Dit bevatte de advisering en begeleiding bij de bouw, en het latere beheer, van de nieuwe website. Het creëren van content voor de website maakte onderdeel uit van de opdracht.

A-Point Groep; 2010-2011

Online Strategie

Om de A-Point Groep echt onderscheidend van alle andere autobedrijven te maken heb ik voor de Groep een verregaande online strategie ontwikkeld en geïmplementeerd. Dit in het verlengde van de wens van DGP (Dealer Groep Pon) om voor al haar dealerbedrijven een nieuwe website te bouwen. Natuurlijk maakt Social Media onderdeel uit van de strategie en als één van de eerste dealerbedrijven waren we actief op Twitter en Linkedin aanwezig, maar was ook webcare structureel geregeld. Ook de website was voor het autobedrijf z’n tijd vooruit. Zo bevatte deze:

  • Visueel sterk ontwerop, eenvoudige UX
  • Heldere en transparante informatie
  • Scheiding van de diverse merken en bedrijven
  • CarConfigurator (samenstellen van nieuwe auto’s)
  • “Mijn A-Point” klantportaal

De occasionmodule kreeg bijzonder veel aandacht. In tegenstelling tot wat er destijds gebruikelijk was (smalle stroken over de hele breedte van het scherm met een kleine thumbnail links) heb ik de module als een webshop laten opbouwen. Slechts de essentiële informatie zichtbaar en veel ruimte voor beeld. Dit voorbeeld werd later door vele auto- en occasionwebsites gekopieerd.
Dit resulteerde zelfs in een top 10 notering bij de best presterende autowebsites. Hiermee lieten we veel gerenommeerde auto-importeurs, en zelfs die van enkele van onze eigen merken, achter ons.

A-Point Groep; 2010-2011

Corporate Huisstijl en overig werk

Met overname van Autovroom en Kost groeide de A-Point Groep uit tot een bedrijf met 11 dealer- en servicevestigingen voor de merken Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens, Audi, SEAT, Škoda en Porsche, een leasemaatschappij; LeasePoint, schadebedrijf en autoverhuurbedrijf. Het samenbrengen van de groep in een gemeenschappelijke huisstijl maakte de samenhang en verbinding zichtbaar voor klanten en potentiële werknemers.

Met mijn team organiseerde ik diverse introducties van nieuwe modellen en introduceerde de ‘Ladies Night’. Een life style event speciaal gericht op onze vrouwelijke klanten. Hierbij was een belangrijke rol weggelegd voor onze monteurs. Zij gaven workshops auto-onderhoud en leerden onze klanten vloeistoffen bij te vullen, banden te verwisselen en de werking van de auto.

Voor Service Marketing was een belangrijke rol weggelegd voor retentie en behoud van klanten. Zo ontwikkelde ik een kortingsprogramma om klanten langer te behouden.

DutchLease; 2008-2010


Naast Marketing & Communicatie Manager Volkswagen Leasing (met de labels; Volkswagen Leasing, CarePort, SEAT Leasing, Skoda Leasing en Porsche Leasing) vervulde ik deze zelfde functie gelijktijdig voor DutchLease. Met een echt Hollandse positionering en de merkwaarden “Snel, Persoonlijk, Nuchter” maakte ik de verdere uitwerking van de huisstijl en ontwikkelde ik diverse sales campagnes met uiterst goede resultaten. De campagne ” Lease zonder Beren op de weg” behaalde een conversie van maar liefst 12,5% naar afspraak.

Ook de verhuurmaatschappij werd met beperkte middelen, maar een tot in de puntjes doorgevoerde huisstijl steeds succesvoller in de zakelijke verhuurmarkt.