
Pardon? Maar natuurlijk, een app! Dat ik daar niet aan gedacht heb. Wil je er ook een onsje bereik en een vleugje winst bij?
Het lijkt tegenwoordig wel de oplossing voor elk communicatievraagstuk; “We doen een app!”. Of het nu gaat om omgevingscommunicatie, een intern platform voor collega’s of het klassieke zenden van informatie, een app lijkt de oplossing voor alles. Waarom zouden mensen je app downloaden en gebruiken als je ze nu ook al niet weet te bereiken? “Mijn neefje kan wel een appje bouwen, dus het is lekker goedkoop.” En ook daar gaat het vaak mis…
Even een paar cijfers: In juli werden er 1,6 mln. apps aangeboden in de Google Play store en 1,5 mln. in de Apple App store. In de Apple App store worden ruim 30.000 nieuwe apps per maand (!) aangeboden. Gemiddeld zouden we 42 apps op onze telefoon hebben, waarvan we er slechts 4 regelmatig gebruiken. 70% van alle apps, die we hebben gedownload, gebruiken we slechts éénmalig. Val daartussen nog maar eens op!
Voordat je besluit een app te bouwen, moet je je eerst verdiepen in je doelgroep. Wie zijn zij? De penetratie van smartphones in Nederland is weliswaar erg hoog, maar je moet je afvragen hoe deze dan door je doelgroep gebruikt worden. Daarbij kan het geen kwaad om je doelgroep te vragen welke informatie zij wensen én hoe ze deze willen ontvangen. Soms is een aloude papieren nieuwsbrief nog zeer gewenst. Een volgende vraag is voor welk platform je gaat ontwikkelen? IOS, Android én Windows? Dan heb je dus drie apps nodig! Dan wordt het toch alweer iets complexer in het beheer van je content. Tel daarbij dat je als bedrijf wel een mooie vormgeving en gebruiksvriendelijkheid wenst. Dan wordt je neefje ineens een professioneel bureau en wordt het kostenplaatje toch iets anders.
“Even” een appje ontwikkelen? Bezint eer gij begint!
Deze column werd gepubliceerd @Cobouw op 26 augustus 2015