Marketing maakt meer kapot dan je lief is!
Voor elke marketing en communicatie afdeling is het bouwen van je merk één van de belangrijkste pijlers in de strategie. Zorgvuldig bouw je aan de merkidentiteit en het DNA van je merk of bedrijf. Je zorgt dat het DNA geborgd … Lees meer
Jurylid Grand Prix Content Marketing 2022
De Grand Prix Content Marketing is terug! Na twee jaren vol coronaleed worden de enige en echte awards voor de beste cases op het gebied van content marketing op 4 oktober 2022 weer uitgereikt. Er worden Awards uitgereikt aan de … Lees meer
Corona heeft B2B marketing voorgoed veranderd!
Nu Nederland weer van het spreekwoordelijke slot is, zijn vrijwel alle corona-maatregelen verdwenen. We keren terug naar het ‘oude’ normaal. We gaan weer naar het restaurant en de kroeg, het mondkapje verdwijnt langzaam maar zeker uit het straatbeeld en velen … Lees meer
Geld verbranden kunnen we allemaal!
Voor marketeers in B2B is LinkedIn natuurlijk een heerlijke speeltuin om je doelgroepen te vinden, concurrenten te volgen en trends binnen en buiten je branche te herkennen. En als je regelmatig op LinkedIn vertoeft, zie ook jij vast een aantal … Lees meer
Woordvoering is niet makkelijk, Het Nationale Park De Hoge Veluwe gleed uit
Woordvoering voor een organisatie is lang niet altijd makkelijk. Dat geldt in goede tijden, maar zeker ook in mindere tijden. En dat er uitglijders zijn, bewees de CEO van Het Nationale Park De Hoge Veluwe eind augustus wel. De communicatie … Lees meer
Nooit meer naar kantoor!
Ik had nooit gedacht dat ik dit nog eens zou zeggen, maar ik verlang dus echt naar kantoor. Niet een klein beetje, maar echt heel erg! En dat terwijl deze flexwerkende zzp-er toch echt wel gewend is aan verandering van … Lees meer
Wat bouwbedrijven kunnen leren van autofabrikanten!
Als er twee branches zijn waar ik met veel plezier gewerkt heb, en nog steeds graag opdrachten vervul, dan zijn het de bouw en autobranche wel. Echte fysieke producten en tastbaarder dan dit krijg je ze niet. Het zijn ook … Lees meer
B2B marketing is zo moeilijk niet!
In de twee decennia die ik in marketing en communicatie actief ben, krijg ik vaak de vraag; “hoe je pak je nou een B2B case aan?”. Die vraag verbaast me vaak. Zoals ik in het interview voor het boek “B2B … Lees meer
Boete op het verduurzamen van je woning!
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat in 2050 7 miljoen woningen in Nederland van het gas af moeten zijn en de eerste 1,5 miljoen woningen moeten in 2030 al verduurzaamd zijn. En we moeten snel starten om die doelen te … Lees meer
Interview – B2B marketeers: de koplopers
Afgelopen juli lanceerde Edwin Vlems, Register Marketeer, spreker en inbound specialist, zijn boek ‘B2B Marketeers: de koplopers’ en hij interviewde mij als één van de 36 koplopers. Lees hieronder het verslag van het interview. Robin Wollenberg: “Ik loop graag voorop … Lees meer
Webcare staat niet op zichzelf!
In de huidige tijd van social media en de steeds hogere klantverwachting is het een steeds grotere uitdaging om tegemoet te kunnen komen aan wensen van de veeleisende consument. Of anders gesteld, wanneer je niet de verwachtingen van de veeleisende … Lees meer
Deze is voor jou…
Met enige regelmaat schrijf ik (wanneer het zo uitkomt) op het blog Ondergewaardeerde Liedjes over liedjes die we, bij een bepaald thema, te weinig waardering vinden krijgen. Voor het thema ‘Begrafenis‘ schreef ik op 12 juni 2013 mijn meest persoonlijke … Lees meer
Wie de schoen past…
Ik ben zo’n man! Je weet wel, een man met te veel schoenen. Bij elk outfit wel een bijpassende schoen. Die in de kast een zomer- en wintercollectie heeft staan. Schoenen met bloemen, een koeienvachtje aan de buitenkant, mooie Italiaanse … Lees meer
Waarom ieder bedrijf een Social Media Manager zou moeten hebben
De komst van President Trump naar het Witte Huis heeft het complete Amerikaanse medialandschap drastisch veranderd. Met Twitter als zijn belangrijkste kanaal weet hij bedrijven te bewegen hun productiestrategie te wijzigen, de prijs van militaire vliegtuigen omlaag te krijgen en … Lees meer
Wie is de Mol?
Het blijft een mooie wedloop: wie is er de Mol en wie ontmaskert hem/haar als eerste? Al enkele jaren speurt Jaap van Zessen, Social Media Analist bij het AD en voorheen bij Buzzcapture, het internet af om de digitale sporen van de … Lees meer
Fake!
Na de verkiezing van Donald Trump tot president van Amerika ligt Facebook weer zwaar onder vuur. Uit onderzoek van Buzzfeed blijkt dat in de laatste drie maanden van de campagne gebruikers veel vaker fake berichten deelden dan berichten van gerenommeerde nieuwssites. Daarbij werd er op fictieve berichten ook … Lees meer
Facebooken op je werk
Je leest het goed, Facebooken op je werk. En dan heb ik het niet over collega’s die de hele dag berichten posten op hun privé Facebook. Vorig week lanceerde Facebook het lang verwachte Facebook @ Work en ze noemen het … Lees meer
Hoe Facebook Instagram sloopt.
In april 2012 nam Facebook de foto-app Instagram over voor maar liefst 1 miljard dollar. Inmiddels zijn we vier jaar verder en wordt het voor Facebook tijd om deze overname ook ten gelde te gaan maken. Zoals vaker bij dit … Lees meer
We zijn mislukt!
De afgelopen twee weken heb ik enorm genoten van onze sportploeg in Rio. Vier jaar lang alles opofferen om daar, ver weg van huis, tot de ultieme sportprestatie te komen. De ene sporter had pech en een ander steeg boven … Lees meer
Nieuws met de snelheid van het licht
De afgelopen week stond het nieuws er vol van; aantal bouwongevallen sterk toegenomen. Schokkende cijfers, maar die verbaasden mij geenszins. Al sinds ik me voor BAM bezig houd met social media, monitoren we alles wat te maken heeft met ongelukken … Lees meer
Zeg maar niets meer.
In de afgelopen jaren heeft de bouwsector een grote inhaalslag gemaakt op het gebied van communicatie. En dat was hard nodig ook! Met de komst van social media en de steeds mondiger wordende samenleving is de communicatie rondom bouwtrajecten nog … Lees meer
Like-book, love-book… angry-book
Het kan je bijna niet zijn ontgaan, Facebook heeft een grote verandering ondergaan! Eerst kon je namelijk alleen een post ‘liken’ en nu kun je er veel meer emotie aan toevoegen zonder direct een reactie te plaatsen. Vanaf nu kunnen … Lees meer
Bruggen bouwen op kennis!
“If HP only knew what HP knows, we would be three times more productive.” Deze bekende uitspraak van Lew Platt, voormalig ceo van HP, is voor mij een absolute waarheid! Welke collega van welk willekeurig bouwbedrijf je ook spreekt, de … Lees meer
Goede voornemens!
Hopelijk heb je genoten van een paar fijne vrije dagen en ben je vol frisse energie het nieuwe jaar gestart. Traditiegetrouw beginnen we die met goede voornemens. Ik wil graag met jullie afspreken om daar één goed voornemen aan toe … Lees meer
Mijn Helden!
Elke keer als ik namens BAM op een podium sta en prachtige plaatjes van onze kraanmachinisten toon, komt er veel bijval uit de zaal. Men vindt steevast dat zij toch wel onze beste ambassadeurs zijn. Wanneer ik op een bouwplaats … Lees meer
Het is allemaal de schuld van die social media!
Een misplaatste grap, een iets te snel getikt mailtje of een onbegrepen opmerking. Het overkomt ons allemaal wel eens. Op een verjaardag niet zo erg, de lichaamstaal verraadt vaak direct of men je goed begrepen heeft. Is dit niet het … Lees meer
Doe mij even een app!
Pardon? Maar natuurlijk, een app! Dat ik daar niet aan gedacht heb. Wil je er ook een onsje bereik en een vleugje winst bij? Het lijkt tegenwoordig wel de oplossing voor elk communicatievraagstuk; “We doen een app!”. Of het nu … Lees meer
Ben jij trots op je vak?
Facebook, Twitter, LinkedIn… voor één keer laat ik alles wat met social media te maken heeft links liggen en staat er slechts één vraag centraal: “ben jij wel trots op je vak?”. In de drie jaar die ik nu in … Lees meer
Wat zou je moeder ervan denken?
Het zal niemand ontgaan. Je komt op social media de gekste, leukste en geweldigste uitingen tegen. Inspirerende verhalen en prachtige foto’s of video’s. Maar al deze activiteiten hebben ook een keerzijde. Mensen waren zich online anoniem en dus vliegen de … Lees meer
Voor niets gaat de zon op…
Regelmatig zie ik posts op social media voorbijkomen over het onderwerp privacy. Begin dit jaar was de aanpassing van de voorwaarden van Facebook nog een ‘hot topic’. Zelfs de reguliere media stond er bol van. “Het kon allemaal niet”, “Facebook … Lees meer
Zet RTL Late Night aan tot onveilig gebruik van social media door jeugd?
Afgelopen maandag was er, zoals elke dag, een nieuwe aflevering van RTL Late Night. Dit keer een special over de nieuwe film ‘Gooische Vrouwen 2’. Niks bijzonders zou je zeggen. Maar één item trekt mijn aandacht. Luuk Ikink laat wat … Lees meer
Google Glass is dood, leve Google Glass!
De laatste tijd zie ik steeds meer artikelen verschijnen die Google Glass dood verklaren. En juist die artikelen triggeren mij. Zijn wearabes juist niet de toekomst? Zoeken we niet allemaal naar “the next big thing” na de smartphone? Juist, dat … Lees meer
Leraar 2.0? Gebruik Social Media als verlengstuk van je vak!
Een leraar anno nu moet Social Media omarmen om een betere band met zijn leerlingen en de ouders op te bouwen. Daarnaast wordt het vak van leraar ook nog eens veel leuker doordat je leerlingen echt kunt helpen op elk … Lees meer