Voor niets gaat de zon op…

with Geen reacties
Zonsopkomst man met telefoon

Regelmatig zie ik posts op social media voorbijkomen over het onderwerp privacy. Begin dit jaar was de aanpassing van de voorwaarden van Facebook nog een ‘hot topic’. Zelfs de reguliere media stond er bol van. “Het kon allemaal niet”, “Facebook schendt onze privacy” etc. De realiteit was echter net iets anders. Facebook veranderde niet zo gek veel aan haar beleid, ze schreven het alleen duidelijker op.

Nu kun je van alles vinden van het privacybeleid van Facebook. Ze gaan ook best ver in een aantal dingen, heel ver, te ver! Maar hebben we het daar zelf niet naar gemaakt? We vinden het de normaalste zaak dat we gratis van de dienst Facebook gebruik kunnen maken. Alleen is het bouwen en onderhouden van een complex online netwerk natuurlijk allerminst gratis. Sterker, het is enorm kostbaar! Dus ‘betaal’ je op een andere manier, met je privacy in dit geval.

De belangrijkste inkomstenbron voor Facebook is advertenties. Door het verzamelen van data kunnen ze advertenties precies aan die mensen laten zien voor wie ze relevant zijn. Hoe meer data, des te beter dat lukt. Dit voorkomt ook dat gebruikers te veel advertenties te zien krijgen.

Daarmee kan ik ook gelijk ieder bedrijf uit de droom helpen, dat denkt dat Facebook voor hen gratis is. Je bereikt je fanbase gewoon niet zonder adverteren, PUNT! De laatste statistieken tonen aan dat door de ‘edgerank’ (de formule die Facebook gebruikt om het nieuwsoverzicht van haar gebruikers samen te stellen) slechts 6-8% van je fans je post ook daadwerkelijk ziet. Door interactie (likes, shares en comments) wordt dit weer iets beter. Wil je echt positie in de timeline verwerven, dan moet je betalen. Zo simpel is het.

Als bedrijf betaal je in keiharde euro’s en als persoonlijke gebruiker met je privacy… Alleen de zon, die gaat echt voor niets op. Nu maar hopen op een prachtige lente.

Deze column werd gepubliceerd op @Cobouw.nl op 1 april 2015