Wat zou je moeder ervan denken?

with Geen reacties
oudere moeder

Het zal niemand ontgaan. Je komt op social media de gekste, leukste en geweldigste uitingen tegen. Inspirerende verhalen en prachtige foto’s of video’s. Maar al deze activiteiten hebben ook een keerzijde. Mensen waren zich online anoniem en dus vliegen de ongenuanceerde meningen, haat-tweets en bedreigingen je om de oren. De zwarte Pieten-discussie is zo’n voorbeeld. BN’ers werden bedreigd en discriminerende uitingen over en weer. De media smult ervan.

Desondanks ben ik nog steeds een groot fan van sociale netwerken en maak ik er veelvuldig gebruik van. Hierbij stimuleer ik ook mijn collega’s om actief te zijn op social media. Waarom? Simpelweg omdat zij de beste ambassadeurs van je bedrijf zijn. Als heuse “merkwerkers” (met dank aan Roos van Vugt) vertellen ze echte verhalen en delen hun enthousiasme. Zij gaan niet schuil achter een logo, maar hebben een gezicht.

Met het toenemen van social media-activiteiten van je medewerkers, neemt ook de kans toe dat ze een uitglijder maken. Om dat te voorkomen wordt er vaak een social mediaprotocol in bedrijven uitgerold. Een stapeltje papier waarin precies staat wat je allemaal niet mag. Ik geloof daar niet in. Het gevaar dat in al deze protocollen schuilt, is dat men zich geremd voelt en niets meer durft te delen. Een gemiste kans! Daarnaast biedt de gemiddelde arbeidsovereenkomst met het huishoudelijk reglement mijns inziens al voldoende aanknopingspunten. Immers, daarin staat hoe je je hoort te gedragen, waarover en hoe je mag communiceren. Social media is hierop geen uitzondering!

Ik geef mijn collega’s daarom altijd 5 tips mee:
– Wees jezelf.
– Wees een echte social en respectvol.
– Maak kenbaar waar je werkt.
– Verspreid geen vertrouwelijk en/of koersgevoelige informatie voor deze officieel is.
– Denk na voor je post!

En voor mezelf? Ik hou altijd in mijn achterhoofd… “Wat zou mijn moeder ervan denken?” Gaat het dan nooit meer mis? Tuurlijk wel, maar laat het los. Ook een protocol lost dat niet voor je op. Goede begeleiding, training en uitleg wel. Focus je daarom vooral op het mediawijs maken van je medewerkers. Zij zijn jouw bedrijf en merk!

Deze column werd gepubliceerd op @Cobouw.nl op 20 mei 2015