Mijn Helden!

with Geen reacties
Screenshot WNL foto kraanmachinist

Elke keer als ik namens BAM op een podium sta en prachtige plaatjes van onze kraanmachinisten toon, komt er veel bijval uit de zaal. Men vindt steevast dat zij toch wel onze beste ambassadeurs zijn.

Wanneer ik op een bouwplaats ben, kijk altijd even naar boven: “Wat zou je vanaf die kraan kunnen zien?”. De machinist op de kraan moet toch het mooiste uitzicht hebben. Na een kort betoog op de BAM-machinistendag, kwamen al snel de telefoons tevoorschijn en kreeg ik de mooiste plaatjes te zien. Sommigen zaten al op Twitter, maar waren weinig actief. Een enkeling leek het wel grappig en is toen gestart. We spraken wel af dat ik er voor hen ben als ze onheus zouden worden bejegend en hen coach daar waar nodig.

Niet veel later stond een van de kraanmachinisten op de voorpagina van de Rotterdamse editie van het AD. Vele andere media volgden. Een prachtige exposure voor ons bedrijf. Maar, veel belangrijker, de mannen geven ons een inkijk in hun werk én wereld. In het begin hadden zij BAM als podium nodig om bereik te krijgen. Inmiddels scoren hun tweets regelmatig vele malen beter dan die van BAM. In Utrecht smult RTV Utrecht van de updates uit het stationsgebied en deelt ze breed. Het publiek reageert hier heel positief op. ‘Mijn mannen op de kraan’ krijgen enorme waardering uit de stad. Op een ander project bedankte een CEO van een grote klant de kraanmachinist voor zijn updates toen de kraan werd afgebroken. Dat soort dingen maken mij trots. Deze digitale schouderklopjes neemt niemand hen meer af. Zonder twijfel zijn dit mijn helden van de bouw!

Wat levert het BAM op? In elk geval zes enorm trotse medewerkers. Ook verandert het sentiment rondom de bouwplaatsen waar vanaf de kranen wordt getwitterd positief. Haast alsof men tegen elkaar zegt: “Niet zo negatief, Gerrit zit daar op de kraan!”. Bovendien kunnen we makkelijker een blik achter de schutting geven en ondersteunen hun foto’s onze andere updates. We zien dat collega’s starten met social media om ook hún trots te delen. We geven BAM letterlijk een gezicht. Je mensen maken tenslotte je merk.

Deze column werd gepubliceerd @Cobouw op 25 november 2015