Interview – B2B marketeers: de koplopers

met Geen reacties

Afgelopen juli lanceerde Edwin Vlems, Register Marketeer, spreker en inbound specialist, zijn boek ‘B2B Marketeers: de koplopers’ en hij interviewde mij als één van de 36 koplopers. Lees hieronder het verslag van het interview.


Robin Wollenberg: “Ik loop graag voorop binnen B2B-markten”

cover boek B2B Marketeers

“Het interessante aan de B2B-markt is dat er je veel dingen kunt doen en veel kunt experimenteren, je kunt ook snel stappen maken. Iedereen heeft bij B2C-Marketing er wel een mening over of denkt dat ze er verstand van hebben, dat probleem heb je in B2B niet zo zeer. Ze vertrouwen erop dat jij het weet. Het nadeel van B2B-Marketing is natuurlijk wel dat het niet vaak zichtbaar is, dat is bij Coca-Cola bijvoorbeeld wel anders.”

Robin Wollenberg (Man van de Zaak) is interim Marketing Manager, op dit moment werkzaam bij Mazda Motor Nederland als B2B Marketeer. Hij vindt dat er ook veel overlap is met B2C: “Ik zie niet zoveel verschillen tussen B2B- en B2C-marketing, uiteindelijk wil je mensen bereiken. Zakelijke beslissers zijn ook niet uitsluitend rationeel, kijk maar naar het belang van het gunnen van orders bijvoorbeeld. Dus je moet het gevoel van je merk wel bij hen neerleggen, net zoals bij een consument.”

Zie je ook verschillen tussen je B2B-interimklussen?

“Hiervoor zat ik bij bouwbedrijf BAM, daar zaten we sterk op innovatie. Bij Mazda kijk ik vooral naar de verdieping: een particulier kan, bij de juiste korting en prijs, veel impulsiever beslissen, een zakelijk rijder beslist veel rationeler. Bedrijven werken ook met contracten, ze kijken anders naar hun wagenpark.”

“Ik vind het altijd wel waardevol als ik niet uit de branche kom, inhoudelijk niet alle productkennis heb. Dan ben ik juist de beste sparringpartner, ik kan dan als buitenstaander naar het bedrijf kijken, alsof ik klant ben. Ik word niet gehinderd door interne politiek, of door een teveel aan kennis. De klant heeft dat vaak ook niet. Als een soort intermediair tussen klant en bedrijf vertaal ik de boodschap, op een manier die mensen begrijpen. Zonder vakjargon, tenzij je je op andere specialisten richt natuurlijk.”

Vertel eens wat over je bedrijf?

Event Mazda3 Parc Broekhuizen

“Ik zit nu bij Mazda, in een automarkt die snel verandert. Vooral de overheid heeft de afgelopen jaren sterk op het milieu gestuurd, onder andere door verschillende bijtellingcategorieën. Nu het speelveld weer gelijkgetrokken is, heeft Mazda ook weer meer kansen. De zakelijke markt heeft hierdoor niet altijd de benodigde aandacht gekregen. Als B2B Strateeg mag ik de marketingstrategie en propositie uitwerken en neerzetten.”

“We bouwen aan een B2B strategie, die net even anders is dan andere merken. We zetten een goede zakelijke propositie neer, maar we leggen het ook beter uit: welke soorten financiering/leasing zijn er en welke voor- en nadelen hebben ze. We zijn ook gestart met een Mazda-blog waarin we verdieping voor de zakelijke rijder bieden, bijvoorbeeld over veiligheidssystemen, fiscale regelgeving of wat een goede stoel voor je medewerker betekent.”

“Toevallig hebben we ook net het ‘preview event’ voor de nieuwe Mazda 3 gehad, waarbij we ook de zakelijke doelgroep wilden bereiken met een MKB-middag. We hebben ze bijgepraat over zakelijk autorijden, maar bijvoorbeeld ook over MKB-issues zoals digitalisering of belasting. De auto speelde bewust geen hoofdrol.”

Vertel eens wat over jezelf?

“Ik heb eigenlijk helemaal geen marketingopleiding gedaan, maar de IVA in Driebergen. Van daaruit ben ik in de auto’s terechtgekomen. Eerst in een technische rol, daarna sales. Van daaruit ben ik via Volkswagen Leasing de marketing ingerold.”

BAM Google Glass
BAM test Google Glass

“In 2011 was ik wel klaar met de automarkt; omdat ik al met social media aan het spelen was, merkte ik hoe traditioneel de automotive is. Mijn tweede opdracht was bij bouwbedrijf BAM, we kregen de uitdaging in een jaar te bewijzen dat social media kon werken in grote B2B bedrijven. Na dat jaar waren ze zo positief dat ze me in dienst wilden nemen, dus uiteindelijk heb ik er zes jaar gezeten om hun hele (online) communicatiestrategie op poten te zetten. En van daaruit content, social media en employee advocacy.”

“We wilden ook laten zien dat we ook een coole werkgever zijn en dat de bouw niet suf is. Daar zit ook een verschil met B2C: B2B-Marketing moet veel meer durven, ze hebben de neiging om nieuwe innovaties helemaal perfect te maken voordat er iets over wordt verteld. Je kunt namelijk ook zeggen ‘we zijn ermee bezig en het gaat werken’.”

“Je krijgt dan ook bijval en goede PR, bijvoorbeeld toen we besloten om de Google Glass naar Nederland te halen. We leerden ervan dat we bijvoorbeeld wifi op de bouwplaats nodig hadden, maar ook dat een bouwtekening een IKEA- handleiding moest worden. Niet iets dat je zomaar even doet, maar we zijn het wel gaan doen. We kregen er veel waardering voor, maar ook veel aandacht. En daar doe je het als marketeer voor.”


Het boek ‘B2B Marketeers: de koplopers’ van Edwin Vlems bevat interviews met de 36 B2B marketeers die hij als koplopers in het vak ziet. Wil je alle interviews lezen? Bestel dan je fysieke of digitale exemplaar hier

Wil je weten wat ik voor jouw Marketing en Communicatie Strategie kan betekenen? Bekijk mijn profielpagina of neem direct contact met me op.